Op weg naar Weerbaarheid in Lezen (WiL)

Algemene informatie over WiL

Wat onderzoekt WiL?

  • Lees- en spellingvaardigheden van normale lezers en kinderen met (een verhoogd risico op) ernstige lees- en/of spellingproblemen
  • Voorwaardelijke en onderliggende vaardigheden zoals taal, werkgeheugen en verwerkingssnelheid
  • Welke vaardigheden en omstandigheden bijdragen aan de veerkracht van kinderen en welke vaardigheden mogelijk bijdragen aan het voorkomen of onnodig voortduren van ernstige lees- en/of spellingproblemen

Wat levert WiL op?

  • Inzicht in het bevorderen van de weerbaarheid van kinderen met (een verhoogd risico op) lees- en/of spellingproblemen in de klassencontext, inclusief praktische handvatten voor de toepassing van deze inzichten

Voor scholen/leerkrachten:

  • Webinar of lezing over lezen, spelling en taal, afgestemd op de wensen vanuit de school
  • Orthopedagogisch advies voor zorgleerlingen (IB-er)
  • Onderwijskundig advies voor leerkrachten
  • Verloten van verschillende cadeaubonnen van €25,- per schooljaar onder leerkrachten

Voor gezinnen:

  • Een workshop voor deelnemende ouders van de school
  • Een klein cadeautje voor uw kind

Hoe ziet WiL eruit?

  • Onderzoek naar lees- en spellingontwikkeling in groep 5, 6 en 7. Testafname thuis tussen februari en juli. Leerlingen uit groep 6 en 7 doen eenmalig mee Leerlingen uit groep 5 volgen we over tijd. Zij doen in totaal 3 keer mee (eerste keer met alle onderdelen en in de jaren erna met een verkorte set).
  • Korte vragenlijst voor leerkrachten over deelnemende leerlingen
  • Korte vragenlijst voor ouders
  • Opvragen overzicht Cito LVS via IB’er